Raadsvergadering 13 september

Vanavond staat het “burgerinitiatief” van de campagne ‘Utrecht wil elke zondag open’ op de agenda van de gemeenteraad. Dit is echter nog geen inhoudelijke bespreking van het voorstel en er wordt dan ook nog geen beslissing genomen over het al dan niet invoeren van wekelijkse koopzondagen.

Wat er wel plaats gaat vinden is een procedurebesluit over het burgerinitiatief, wat wil zeggen dat de gemeenteraad vandaag slechts beslist of het voorstel in behandeling genomen kan worden. Als dat zo is volgt later – volgens de planning op 29 november – pas een inhoudelijk debat over de voorgestelde wetswijziging.

Omdat wij verwachten dat de gemeenteraad het initiatief vanavond niet af zal keuren en we bovendien de inhoudelijke kant van de kwestie veel belangrijker vinden, zullen wij de door ons verzamelde handtekeningen van inwoners en winkeliers niet nu al inleveren, maar op een nog nader te bepalen datum dichterbij het debat in de gemeenteraad.

Desalniettemin kan het geen kwaad om toch nog eens kort op te sommen waarom volgens ons het “burgerinitiatief” van ‘Utrecht wil elke zondag open’ niet deugt:

-Het burgerinitiatief is door de heren Tom Broekman (voorzitter ondernemersvereniging Centrum Utrecht), Jan Hagenouw (voorzitter Belangenvereniging Hoog Catharijne) en Jacques Blommendaal (voorzitter Centrummanagement Utrecht) op persoonlijke titel ingediend, maar in Het Financieele Dagblad van 4 juli 2012 geeft Hagenouw zelf aan dat ze eigenlijk hun organisaties vertegenwoordigen. Het indienen op persoonlijke titel is volgens het artikel een “truc” om aan de regels van het burgerinitiatief te voldoen.

-Voor een burgerinitiatief is de enorme hoeveelheid geld – uitgegeven aan o.a. huis-aan-huis flyers, promoteams, zadelhoesjes, spandoeken, vlaggen en geanimeerde promofilmpjes – die in de campagne van ‘Utrecht wil elke zondag open’ gestoken vrij opmerkelijk. Volgens de campagne zelf komt het van ondernemers die tussen de €500 en de €5000 hebben gedoneerd, maar wie dat precies zijn blijft onduidelijk. Oh, maar in Het Financieele Dagblad zegt Hagenouw trouwens wel dat Corio (de vastgoedbeheerder die eigenaar is van Hoog Catharijne) “indirect” heeft meebetaald aan de actie. Het geeft te denken.

-De Media Markt heeft ook nog in natura bijgedragen aan de campagne trouwens: ondertekenaars van het burgerinitiatief konden ook meteen kans maken op een breedbeeld-tv, een iPad of een digitale spiegelreflexcamera. Het is nog net geen handtekeningen kopen, maar het riekt er wel naar.

-Het initiatief maakte onrechtmatig gebruik van het stadspromotielogo van Utrecht, waardoor de suggestie werd gewekt dat de gemeente een hand had in het initiatief. Na op de vingers te zijn getikt door de gemeente, bleef de campagne toch gebruik maken van het logo, tot in het gemeentehuis aan toe.

-De campagne beweerde het een en ander dat simpelweg niet waar is, om mensen te overtuigen tot het zetten van een handtekening. Zo claimen ze nog steeds dat volgens het Koopstromenonderzoek 2011 blijkt dat Utrechtse winkeliers 250 miljoen euro omzet per jaar mislopen door wekelijkse koopzondagen in Amsterdam en andere grote steden. I&O Research, dat het Koopstromenonderzoek uitvoerde, benadrukte echter al in het AD/Utrechts Nieuwsblad van 12 juni 2012 dat dit niet het geval is en dat mensen uit Utrecht en omgeving juist zeer trouw aan Utrecht zijn voor hun inkopen.

-Ook incorrect is de bewering dat een meerderheid van de Utrechtse winkeliers voor uitbreiding van het aantal koopzondagen is. Uit uitgebreide rondvraag blijkt echter, dat zeker 80% van de zelfstandige winkeliers in de binnenstad tégen uitbreiding zijn. Bovendien blijken zij niet van tevoren in te zijn gelicht over de campagne en het burgerinitiatief. En dat terwijl veel van hen toch lid zijn van ondernemersvereniging Centrum Utrecht, waar de heer Broekman voorzitter van is.

Al dit bovenstaande is voor zover wij weten niet tegen de regels van het burgerinitiatief, maar het is naar onze mening wel kwalijk en niet waarvoor het burgerinitiatief is bedoeld. Wellicht iets waar de gemeenteraad voor toekomstige gevallen eens over na zou kunnen denken.

Zoals gezegd verwachten wij dat het initiatief niet zal worden afgekeurd vanavond, dus we bereiden ons gewoon voor op het inhoudelijke debat. We hebben inmiddels zo’n 120 winkeliers die tegen wekelijkse koopzondagen zijn en de petitie kan voorlopig nog ondertekend worden.

De raadsvergadering van vanavond kun je hier volgen. Morgen een verslag.

Advertenties
Dit bericht werd geplaatst in algemeen. Bookmark de permalink .

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

w

Verbinden met %s