Het Stadspromotie-logo

Van alle dingen die mis zijn met de ‘Utrecht wil elke zondag open’-campagne is het niet de belangrijkste, maar het is er wel één waar veel mensen vragen over hebben: het gebruik van het logo van Stadspromotie Utrecht.

Dat een burgerinitiatief gebruik maakt van een door de gemeente onwikkeld logo, bedoeld voor zaken die Utrecht als merk ondersteunen, is natuurlijk sowieso nogal curieus. Dat de gemeente als doel heeft om Utrecht te presenteren als “Stad van Kennis en Cultuur” maakt het nog iets erger. Want wat hebben grote winkelketens die wekelijkse koopzondagen willen te maken met kennis en cultuur? Helemaal niks.

Daar komt bij dat het gebruik van het logo de suggestie wekt dat de gemeente Utrecht een hand heeft in het initiatief, of het in ieder geval van harte steunt. Voor wie denkt dat dat wel meevalt, is er bijvoorbeeld deze poll op LinkedIn: Gemeente Utrecht wil een wekelijkse koopzondag – bent u het hier mee eens? De Harrie-promoteams schijnen ook voor nogal wat verwarring te zorgen, met het Stadspromotie-logo prominent op de linkerborst.

Stadspromotie-logo t-shirt

Journalist Wouter de Heus heeft op 8 juni aan de gemeente Utrecht gevraagd hoe het zat met Harries gebruik van het logo, maar kreeg daar geen antwoord op. Uiteindelijk lukte het op 12 juni iemand toch om via Twitter antwoord te krijgen van een gemeentewoordvoerder: Harrie maakte oneigenlijk gebruik van het logo.

Stadspromotie-logo Tweet 1

En Harries reactie:

Stadspromotie-logo Tweet 2

Dat Harrie het logo niet meer mocht gebruiken in “nieuwe uitingen” vonden velen een wat slappe reactie van de gemeente, nadat er al zadelhoesjes en 100.000 flyers met het logo erop waren verspreid en vlaggen en spandoeken met het logo al waren opgehangen. Nieuwe uitingen waren niet meer nodig en effectief kwamen ze er dan dus zonder enige consequenties mee weg.

En toch konden ze het niet laten om opnieuw de fout in te gaan, met advertenties op de voorpagina van Stadsblad Utrecht op 20 juni en 27 juni.

Stadspromotielogo in krant

Dat is nog eens aangekaart bij de gemeente, maar vooralsnog blijft reactie uit.

Advertenties
Dit bericht werd geplaatst in algemeen. Bookmark de permalink .

Een reactie op Het Stadspromotie-logo

  1. jelle koerselman zegt:

    als de gemeente hier niks mee doet steunt ze openlijk deze actie

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s